قسمت هفدهم در جریان باشیم كه ... | تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی

قسمت هفدهم در جریان باشیم كه ... | تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی

در این قسمت، دكتر معصومه نصیری (كارشناس سواد رسانه‌ای) به تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی می‌پردازد.

11 ماه پیش
قسمت پانزدهم در جریان باشیم كه ... | ضرورت صحت‌سنجی اخبار

قسمت پانزدهم در جریان باشیم كه ... | ضرورت صحت‌سنجی اخبار

در این قسمت، دكتر معصومه نصیری (كارشناس سواد رسانه‌ای) به تبیین ضرورت صحت‌سنجی اخبار می‌پردازد.

11 ماه پیش
قسمت نهم در جریان باشیم كه ... | روش‌های تشخیص اخبار جعلی و شایعات

قسمت نهم در جریان باشیم كه ... | روش‌های تشخیص اخبار جعلی و شایعات

در این قسمت، دكتر معصومه نصیری (كارشناس سواد رسانه‌ای) به روش‌های تشخیص اخبار جعلی و شایعات می‌پردازد.

11 ماه پیش
یك اتفاق رسانه‌ای جدید در رادیو گفت‌وگو

یك اتفاق رسانه‌ای جدید در رادیو گفت‌وگو

رادیو گفت‌وگو از این هفته دوشنبه ویژه‌برنامه «شش در دو» را روی آنتن می‌برد

2 سال پیش
آخرین اخبار از شرایط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی

آخرین اخبار از شرایط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی

محسن اسلامی (سخنگوی ستاد انتخابات كشور) در رادیو گفت‌وگو از آخرین شرایط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت.

2 سال پیش
پیشگیری از شیوع شایعه

پیشگیری از شیوع شایعه

كمنخمنتوگسترش روزافزون شبكه‌های اجتماعی، بازار شایعات را داغ كرده است. شایعه درجایی ایجاد می‌شود كه خبر نباشد یا خبر از منابع موثق منتشر نشود.

2 سال پیش
نگرانی BBC برای امنیت فرانسه

نگرانی BBC برای امنیت فرانسه

بی‌بی‌سی فارسی كه در آشوب‌های پارسال ایران ركوردهای دروغ‌گویی را جابه‌جا كرد، حالا نگران اخبار جعلی فرانسه شده.

2 سال پیش
برنامه «سیاست ایرانی» از رادیو گفت‌‎وگو

برنامه «سیاست ایرانی» از رادیو گفت‌‎وگو

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تحلیل اخبار و رویدادهای سیاسی داخلی و خارجی محور اصلی این برنامه است.

«سیاست ایرانی» پنج شنبه‌ها ساعت 19 به مدت 120 دقیقه پخش می‌شود.

2 سال پیش
شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی مطالب اینترنتی را بدون اینكه بخوانند در شبكه‌های اجتماعی به اشتراك می‌گذارند كه این كار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود.

3 سال پیش
كاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟

كاربران با چه هدفی قدم به دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند؟

اینكه كاربران با چه انگیزه و هدفی قدم به دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند بسیار اهمیت دارد و كاربران برای ورود به این محیط باید شناخت هرچه بیشتر و بهتری از این فضا داشته باشند.

3 سال پیش
پلتفرم‌های مختلف انتشار محتوا را بشناسید

پلتفرم‌های مختلف انتشار محتوا را بشناسید

زندگی در عصر دیجیتال باعث شده تا هر روز حجم زیادی از اخبار و اطلاعات را دریافت كنیم.

3 سال پیش
اخاذی به سبك مجازی

اخاذی به سبك مجازی

احتمالاً در اخبار حوادث، ماجراهای اخاذی در فضای مجازی را شنیده‌اید.

3 سال پیش
فضای مجازی و چالش اعتبار اخبار

فضای مجازی و چالش اعتبار اخبار

شما در مواجهه با اخباری كه از رسانه‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرد چه واكنشی نشان می‌دهید؟

3 سال پیش
رسانه‌ها و راه‌های جلب اعتماد مخاطب

رسانه‌ها و راه‌های جلب اعتماد مخاطب

نقش رقابتی رسانه‌ها برای جلب نظر مخاطب بر هیچ‌كس پوشیده نیست. همه رسانه‌ها مطابق با اهداف و منافع مادی و معنوی مالكان آن رسانه پیام تولید می‌كنند.

3 سال پیش
پشت صحنه برنامه كاكتوس

پشت صحنه برنامه كاكتوس

كاكتوس، برنامه‌ای است كه با نگاهی طنزآلود به اخبار و رویدادهای جاری كشور می‌پردازد و ابعاد مثبت آن‌ها را پُررنگ‌تر می‌كند تا سدی در برابر موج یاس و ناامیدی ایجاد نماید.

3 سال پیش
تكنیك پایه‌های محكم ـ سازه‌های سست

تكنیك پایه‌های محكم ـ سازه‌های سست

پایه بحث كه كرونا بود درست و دقیق بود اما سازها یا تحلیل هایی كه روی این داده ها گذاشته می شد كاملا جهت دار و سیاسی بود.

3 سال پیش
شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

شبكه‌های اجتماعی و چالش نظر به‌جای خبر

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی مطالب اینترنتی را بدون اینكه بخوانند در شبكه‌های اجتماعی به اشتراك می‌گذارند كه این كار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر به‌جای خبر در جامعه می‌شود.

4 سال پیش
قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

گسترش روزافزون كانال‌ها و شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی علاوه بر بالا بردن اطلاعات مخاطبان، باعث افزایش حجم اخبار جعلی نیز شده است و متأسفانه راهكار قطعی برای شناسایی این پیام‌ها وجود ندارد.

4 سال پیش
قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

قیدهای زمانی مبهم در فضای مجازی نشانه چیست؟

گسترش روزافزون كانال‌ها و شبكه‌های اجتماعی در فضای مجازی علاوه بر بالا بردن اطلاعات مخاطبان، باعث افزایش حجم اخبار جعلی نیز شده است و متأسفانه راهكار قطعی برای شناسایی این پیام‌ها وجود ندارد.

4 سال پیش
قانون آزادی بیان در فضای مجازی

قانون آزادی بیان در فضای مجازی

از وظایف اصلی رسانه، انعكاس اخبار و اطلاعات به افكار عمومی است كه با گسترش فضای مجازی این مسئله عمومی‌تر شده و دسترسی مردم به اخبار مختلف آسان‌تر شده است.

4 سال پیش
سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی

سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی

در دنیای دیجیتال امروز، شبكه‌های اجتماعی را می‌توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراك اخبار و اطلاعات موردنیاز مخاطبان دانست.

4 سال پیش
در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟

در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟

پیام‌ها و خبرها در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب تولید می‌شوند.آیا در مواجهه با این اخبار به تولیدكنندگان و منتشركنندگانش اعتماد تام و تمام دارید یا با نگاهی انتقادی و پرسشگرانه به دنبال منابع تكمیلی از رسانه‌های معتبر و رسمی هستید؟

4 سال پیش
در فضای مجازی چندجانبه فكر كنیم

در فضای مجازی چندجانبه فكر كنیم

با گسترش فضای مجازی، روزانه حجم انبوهی از پیام‌ها و اخبار را از كانال‌های خبری یا دوستانمان در شبكه‌های اجتماعی دریافت می‌كنیم؛ پیام‌هایی كه اغلب یك موضوع مشخص را به یك علت مشخص ربط می‌دهند و نتیجه دلخواهشان را از این ارتباط می‌گیرند.

4 سال پیش
تكنیك‌ راستی آزمایی‌ فوری اخبار در فضای مجازی چیست؟

تكنیك‌ راستی آزمایی‌ فوری اخبار در فضای مجازی چیست؟

اخبار جعلی معمولاً بدون منبع موثق بوده یا به منابع غیرقابل شناسایی و ناشناس نسبت داده می‌شوند.

4 سال پیش
رسانه‌ها چه جهانی را به ما نشان می‌دهند؟

رسانه‌ها چه جهانی را به ما نشان می‌دهند؟

ما از دریچه رسانه‌ها به جهان می‌نگریم، این رسانه‌ها بدون آنكه متوجه شویم یك نوع عادت رفتاری خاص را به ما آموزش می‌دهند.

4 سال پیش
بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور

بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور

از ویژگی‌های رسانه‌های نوین سرعت انتشار خبر است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریع‌تر از اخبار رسمی و معتبر در شبكه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند.

4 سال پیش
پشت صحنه برنامه كاكتوس

پشت صحنه برنامه كاكتوس

این برنامه با نگاهی طنزآمیز به واكاوی و بررسی مشكلات و معضلات اجتماعی می‌پردازد.

4 سال پیش
مطالبه‌گری آداب دارد!

مطالبه‌گری آداب دارد!

با ظهور رسانه‌های ارتباطی در دنیای نوین و همه‌گیر شدن این رسانه‌ها توسط تلفن‌های همراه، كوچك‌ترین اتفاقات هم از دید این رسانه‌ها مخفی نمی‌ماند و با سرعت انتشار بالا باعث ایجاد موجی از خبرهای مختلف می‌شوند.

4 سال پیش
چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟

چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟

انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی به یك معضل بزرگ تبدیل شده است. چرا اخبار جعلی تولید و منتشر می‌شوند؟ چگونه می‌توانیم اخبار جعلی را بشناسیم؟ یكی از دلایل انتشار اخبار جعلی نداشتن اطلاعات كافی و دانش لازم در زمینه فضای مجازی است. اگر می‌خواهی

4 سال پیش
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

شایعه و شایعه‌پراكنی همیشه در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. اما این روزها به دلیل گسترش ارتباطات و شبكه‌های اجتماعی مجازی، ابزار شایعه‌پراكنی بیشتر شده و سرعت انتشار اخبار غیرواقعی بالا رفته است.

4 سال پیش
نجات از گرداب اخبار لحظه‌ای

نجات از گرداب اخبار لحظه‌ای

این روزها رقابت شدیدی برای ارائه خبرهای دست‌اول میان رسانه‌های مختلف وجود دارد و بیشتر افراد به‌صورت لحظه‌به‌لحظه اخبار را دنبال می‌كنند.

4 سال پیش
قطع كننده زنجیره ویروس شایعه باشیم

قطع كننده زنجیره ویروس شایعه باشیم

شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی كه سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است.

4 سال پیش
چه كسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟

چه كسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟

در استفاده از اخبار فضای مجازی یك اصل را همیشه به یاد داشته باشید كه هر فردی ماجرا را از دید خودش روایت می‌كند و الزاماً روایت 2 نفر از یك واقعه یكسان نیست.

4 سال پیش
در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم!

در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم!

استفاده از فضای‌ مجازی برای خواندن پیگیری اخبار و افزایش اطلاعات مفید است اما اشتراك‌گذاری و ارسال دائمی محتوا برای دیگران می‌تواند آزاردهنده باشد.

4 سال پیش
جانبداری با نمایش بی‌طرفی

جانبداری با نمایش بی‌طرفی

تظاهر به بی‌طرفی از تكنیك‌هایی است كه برخی رسانه‌های خبری برای القای بی‌طرفی به مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها استفاده می‌كنند.

4 سال پیش
جذب تیترهای غیر واقعی نشویم

جذب تیترهای غیر واقعی نشویم

اگر می‌خواهید خبری را با دیگران به اشتراك بگذارید كه تأثیر مستقیمی بر سبك زندگی یا سلامت افراد جامعه دارد باید حتماً آن را اعتبارسنجی كنید.

4 سال پیش
در زمین شایعات بازی نكنیم

در زمین شایعات بازی نكنیم

شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است كه به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد.

4 سال پیش
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی

شایعه و شایعه‌پراكنی همیشه در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. اما این روزها به دلیل گسترش ارتباطات و شبكه‌های اجتماعی مجازی، ابزار شایعه‌پراكنی بیشتر شده و سرعت انتشار اخبار غیرواقعی بالا رفته است.

4 سال پیش
تكنیك اعتبارسنجی اخبار

تكنیك اعتبارسنجی اخبار

با رشد روزافزون علم ارتباطات، اعتبارسنجی اخبار و تمییز دادن اخبار جعلی از واقعی، اهمیت ویژه‌ای یافته است، از این رو نباید هر اخباری را به سرعت پذیرفت و به انتشار آن دامن زد.

سواد رسانه‌ای نیاز ضروری امروز است.

4 سال پیش
شكاك بودن همیشه بد نیست!

شكاك بودن همیشه بد نیست!

اگر به‌عنوان مخاطب فضای مجازی با خبرهای زیادی سروكار دارید و یكی از نشر دهندگان اخبار مختلف به گروه‌ها و دوستان و آشنایان هستید، لطفاً درباره برخی خبرها كمی شكاك باشید. حتماً از صحت و درستی اخبار مطمئن شوید.

4 سال پیش
خبرهای سركاری را بشناسیم

خبرهای سركاری را بشناسیم

چقدر به منابعی كه از آن‌ها اخبار را دریافت می‌كنید اطمینان دارید؟ چگونه می‌توانید اخبار جعلی را شناسایی كنید؟

4 سال پیش
بخوان و باور نكن!

بخوان و باور نكن!

در فضای مجازی به‌خصوص شبكه‌های اجتماعی با اخبار متفاوتی مواجه هستیم كه بسیاری از آن‌ها واقعی نیستند. این اخبار جعلی، معمولاً قابل‌باور به نظر می‌رسند اما نباید به آن‌ها اعتنا كنید.

4 سال پیش
سواد خبری  | برجسته‌سازی

سواد خبری | برجسته‌سازی

برجسته سازی خاشقچی و بایكوت یمنی ها

4 سال پیش
سواد خبری | پاره‌حقیقت‌گویی و تقطیع | بخش دوم

سواد خبری | پاره‌حقیقت‌گویی و تقطیع | بخش دوم

تقطیع سخنان رهبری در سركوب مردم

4 سال پیش
سواد خبری | پاره‌حقیقت‌گویی و تقطیع | بخش اول

سواد خبری | پاره‌حقیقت‌گویی و تقطیع | بخش اول

تحریف و تقطیع سخنان راهبردی امام خمینی(ره)

4 سال پیش
سواد خبری | ادعا به‌جای واقعیت

سواد خبری | ادعا به‌جای واقعیت

بی بی سی و انتشار اخبار دروغ و سپس انتشار تكذبیه

4 سال پیش
سواد خبری | منبع نقاب‌دار و پنهان‌سازی منبع خبر

سواد خبری | منبع نقاب‌دار و پنهان‌سازی منبع خبر

ادعای منابع آگاه برای واقعی جلوه دادن اخبار جعلی

4 سال پیش
سواد خبری | تركیب خبر و تفسیر

سواد خبری | تركیب خبر و تفسیر

تردستی بی بی سی با معنای واژه آتش به اختیار

4 سال پیش