همدلی رسانهای و جهاد روایت؛ قلب تپنده پیروزی در میدان افكار عمومی محمدرضا كبیری یگانه تأكید كرد در دوگانه جنگهای كلاسیك و جنگ روایتها، آنكه روایت غالب را بر ذهن و احساس مردم حاكم كند، پیروز حقیقی میدان خواهد بود. 4 روز پیش
نقشآفرینی بانوان ایرانی در خط مقدم مقاومت؛ از الهام عاشورا تا تبیین هویت ملی دكتر لاله افتخاری تأكید كرد: زنان ایران اسلامی در مسیر دفاع از آرمانهای انقلاب و هویت دینی، با الهام از فرهنگ عاشورا و اسوههایی چون حضرت زینب(س)، ستون تابآوری و امید جامعه، و پیشگام جهاد تبیین و تحكیم بنیان خانواده در مواجهه با چالشهای نوین شدهاند. 4 روز پیش
تحولات رسانهای جنگ اخیر؛ شكست هژمونی خبری غرب و ظهور جریانهای حقیقتجو قاسم غفوری، تغییر موازنه رسانهای در جنگ اخیر خبر داد و تأكید كرد: افكار عمومی جهانی دیگر به رسانههای غربی اعتمادی ندارد و جریانهای مستقل در حال شكلگیری هستند. 5 روز پیش
دفاع دوازدهروزه ملت ایران، نمایش اقتدار ملی و فروپاشی محاسبات دشمنان بود یدالله جوانی با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی و پاسخ قاطع جمهوری اسلامی، تأكید كرد: دوازده روز نبرد اخیر را میتوان دفاع مقدس دوم نامید؛ دفاعی ملی، مردمی و مملو از وحدت و بصیرت كه قدرتهای جهانی را در برابر ملت ایران به حیرت واداشت. 6 روز پیش
جنگ روانی ادامه دارد؛ روایتسازی سلاح جدید دشمن مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با تشریح ابعاد پنهان و پیچیده جنگ روایتها و عملیات روانی دشمن صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم هوشیاری ملی در مواجهه با اخبار جعلی و روایتسازیهای هدفمند تأكید كرد. 6 روز پیش
اهمیت رسانه در جنگ شناختی؛ رادیو باید پیشگام مدیریت افكار عمومی جهانی باشد حسن خجسته، در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با اشاره به نقش كلیدی رسانهها در مدیریت جنگ روانی و شناختی علیه جمهوری اسلامی، تأكید كرد: آنچه امروز ایران با آن مواجه است، نبردی فراتر از میدان نظامی است؛ جنگی كه در میدان افكار عمومی، پیش و پس از درگیریها جریان دارد و نیازمند برنامهریزی عمیق رسانهای است. 7 روز پیش
تعطیلی بازار شایعات جنگ با كوچ كاربران به شبكههای داخلی محمدحسن عبدالصمد، رسواسازی رسانههای وابسته به جریان صهیونیستی و آمریكایی مانند واتساپ و اینستاگرام و كوچ كاربران از این فضا به شبكههای اجتماعی داخلی را از بركات جنگ اسرائیل و ایران دانست. 11 روز پیش
از سانسور صهیونیستی تا قدرت شبكههای اجتماعی هادی البرزی با تحلیل فضای رسانهای پس از حملات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، از شكلگیری یك نبرد تمامعیار اطلاعاتی و رسانهای خبر داد و به تشریح ابعاد مختلف آن پرداخت. 11 روز پیش
بایكوت خبری رژیم صهیونیستی در پی شكست افسانه شكستناپذیری بیژن مقدم، با تحلیل محدودیتهای شدید رسانهای رژیم صهیونیستی، از شكست افسانه شكستناپذیری این رژیم در پی حملات موشكی ایران خبر داد. 12 روز پیش
هوشمندی تاریخی ایرانیان، سد محكمی در برابر توطئههای دشمن است حسن بنیانیان با اشاره به هفت هزار سال تمدن ایرانی-اسلامی، تأكید كرد: هوش جمعی و خردورزی تاریخی ملت ایران، مهمترین عامل خنثیكننده توطئههای دشمن در جنگ نرم كنونی است. 13 روز پیش
ایران؛ الگویی از بازدارندگی و اتحاد ملی در كوران بحرانها و عملیات روانی دشمنان كاشانیپور، در مصاحبه با رادیو گفتوگو ضمن گرامیداشت عید سعید غدیر و یادآوری نقش شهدای والا و سرداران رشید اسلام در پیروزیها و اقتدار امروز كشور، تاكید كرد كه راهبرد عزتمحور رهبری و ملت، ایران را به مصداق واقعی پیروزی در برابر جبهه دشمن بدل ساخته است. وی رمز عبور از بحرانهای بینالمللی و تحریمها را، تكیه بر هوشیاری اجتماعی، ایمان انقلابی، تقویت جبهه مقاومت و صیانت رسانهای از فضای ملی دانست و آینده منطقه را با پیروزی ملتهای آزاده و نابودی قطعی رژیمهای جنایتكار گره خورده توصیف كرد. 20 روز پیش
سواد رسانهای و مرجعیت خبری، ابزارهای كلیدی حفظ امنیت روانی جامعه در جنگ شناختی دشمن دكتر البرزی، در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با تأكید بر نقش تعیینكننده امنیت روانی و ارتقای سواد رسانهای در مدیریت افكار عمومی، هشدار داد كه بحرانهای شناختی و عملیات روانی دشمن قابل گذر خواهند بود اگر مرجعیت خبری رسانههای ملی حفظ شود و جامعه به سلاح تحلیل انتقادی مجهز گردد. 20 روز پیش
انتشار فهرست پزشكان فاقد صلاحیت؛ هشداری جدی به متخلفان و اقدامی در راستای حفظ سلامت جامعه محمدرضا انیسیان ضمن تشریح ابعاد انتشار فهرست پزشكان فاقد صلاحیت، هدف اصلی این اقدام را شفافسازی برای جامعه و صیانت از سلامت عمومی دانست و خواستار افزایش دقت مردم در بررسی هویت و صلاحیت پزشكان شد. 24 روز پیش
پیشتازی رادیو گفتوگو در بهرهگیری از هوش مصنوعی برای ارتقای كیفیت و سرعت اطلاعرسانی مدیر گروه فضای مجازی رادیو گفتوگو به بهرهگیری از هوش مصنوعی برای ارتقای كیفیت و سرعت اطلاعرسانی اشاره كرد. 27 روز پیش
سلبریتیها قدرت تغییر در لایههای عمیق هویتی را ندارند یك كارشناس جامعهشناسی در رادیو گفتوگو عنوان كرد: سلبریتیها قدرت تغییر در لایههای عمیق هویتی را ندارند ولی میتوانند اثرگذاری و تشدید كنندگی بر باورهایی كه از قبل در ذهن افراد وجود دارد داشته باشند. 28 روز پیش
چالشهای كنترل دخانیات در ایران؛ نبود بازدارندگی در قوانین و افزایش تبلیغات پنهان ولیزاده در رادیو گفتوگو از چالشهای موجود در مبارزه با مصرف دخانیات، نبود بازدارندگی در قوانین، و تأثیر تبلیغات پنهان صنایع دخانیات بر جوانان سخن گفت. 1 ماه پیش
تقریظ رهبر انقلاب بر «روحالله»؛ روایت تازهای از امام خمینی برای نسل جوان محمدرضا نیكروش، در رادیو گفتوگو ضمن مرور اهمیت كتاب «روحالله»، تأكید كرد مخاطب اصلی این اثر جوانان هستند و متاسفانه شناخت نسل جدید از امام خمینی با چالش رسانهای و شكاف تاریخی همراه است؛ اثری كه روایت داستانی آن میكوشد تصویر ملموستری از سیر انقلاب و شخصیت امام ارائه كند. 1 ماه پیش
فرهنگسازی، راهكار اصلی در مقابله با دخانیات عضو كمیسیون بهداشت مجلس در رادیو گفتوگو با اشاره به ضعف بازدارندگی جرایم حوزه دخانیات، تأكید كرد كه مبارزه با مصرف دخانیات تنها با افزایش جرایم نتیجهبخش نخواهد بود و باید راهكارهای فرهنگی و اجتماعی در كنار اقدامات قانونی تقویت شوند. 1 ماه پیش
تأثیر منفی رسانه و فضای مجازی بر فرزندآوری یك زوج درمانگر با انتقاد از شبكههای اجتماعی، خانوادههای ناآگاه، سریالها و فیلمهای غیر آموزنده گفت: اینها با ترویج فردگرایی زوجین را از فرزندآوری دور كرده و به خود مشغول میكنند. 1 ماه پیش
گفتگو در فرهنگ ایرانیان ریشه دارد، اما امروز نادیده گرفته میشود خاندانی در رادیو گفتوگو تأكید كرد: سنت گفتگو در فرهنگ ایرانی تنها برای تبادل نظر نبوده، بلكه نوعی همدلی، انتقال تجربه و خلق معنا بوده است. 2 ماه پیش
شكاف نسلی، بحران درك متقابل نوجوانان و والدین ملكی با بیان اینكه شكاف نسلی دیگر فقط اختلافنظر ساده میان نوجوان و والدین نیست، گفت: این شكاف به بحران درك متقابل تبدیل شده و در صورت بیتوجهی، میتواند بنیان خانواده و ارتباط میان نسلها را دچار گسست عمیق كند. 2 ماه پیش
شبكههای اجتماعی؛ ابزاری نوین در برندسازی ملی صالح در رادیو گفتوگو با اذعان به اینكه از ظرفیت شبكههای اجتماعی میتوان برای برندسازی ملی استفاده كرد گفت: هر فرد در هنگام فعالیت در فضای مجازی یك وظیفه دارد و باید به فكر تأثیر تولید محتوای خود باشد. 2 ماه پیش
هویت تحتتأثیر شبكههای اجتماعی/ روابط سالم گذشته از بین رفته آذری با بیان اینكه امروز هویت هر فرد متأثر یا تحت لوای فضای مجازی است گفت: امروز دیگر شاهد ارتباطات غنی و روابط سالم گذشته نیستیم و روابط صمیمی بین پدر و مادر از بین رفته است. 2 ماه پیش
ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از فضای مجازی نوروزی در رادیو گفتوگو ضمن اظهار مخالفت با قطع و فیلتر فضای مجازی گفت: باید برای استفاده از این فضا فرهنگسازی كرد و آموزشوپرورش و صداوسیما نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی را آموزش دهند. 2 ماه پیش
سبك زندگی كمتحرك؛ چالش امروز دنیای مدرن جامعهشناس در رادیو گفتوگو با بیان اینكه امروز سبك زندگی كمتحرك همهگیر شده گفت: برای نجات افراد، باید آموزشهای لازم را به آنها داد تا بتوانند سبك زندگی خود را تغییر دهند. 2 ماه پیش
گفتوگوهای كوتاه با ضرباهنگ بالا 19سال از تاسیس شبكه رادیویی گفتوگو میگذرد و هنوز هم بسیاری از چهرههای مطرح سیاسی و اجتماعی بهصورت حضوری یا تلفنی در گفتوگوهایش مشاركت میكنند و میتوان این موضوع را به فضای باز آن مربوط دانست. به همین مناسبت از مدیر رادیو گفتوگو دعوت كردیم به ساختمان روزنامه جامجم بیاید تا با افقهای پیش روی این رادیو در دوره مدیریت او بیشتر آشنا شویم. 2 ماه پیش
رادیو گفتوگو؛ رسانهای در تراز جهاد تبیین و گفتوگوی نخبگانی رسانه، در جهان امروز، صرفا ابزار اطلاعرسانی نیست؛ بلكه نهادی فرهنگی، گفتمانساز و حتی سیاستگذار نرم به شمار میآید. از این منظر، رادیو گفتوگو بهعنوان یكی از شبكههای جریانساز در معاونت صدا، در سالهای گذشته نقش مهمی در ارتقای سطح تحلیل افكار عمومی، نهادینهسازی گفتوگوی نخبگانی و ایستادگی در برابر جنگ روایتهای رسانههای معاند ایفا كرده است. 2 ماه پیش
افكار عمومی نباید گرفتار حاشیه شود رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، تشریح سریع و شفاف مسائل را از نیازهای اساسی مخاطبِ امروز دانست و افزود: والا افكار عمومی گرفتارِ حاشیه و مسائل پیرامونی خواهند شد. 2 ماه پیش
قدرت رسانهای مقاومت در سطح بالایی قرار دارد سمیر شوهانی در مصاحبه با رادیو گفتوگو، قدرت رسانهای مقاومت را در سطح بالا و پیشرفته ارزیابی كرد و گفت: امروز قدرت رسانهای حزبالله، حماس و حوثیها در سطح بسیار بالایی است بهطوریكه نتانیاهو از این بابت احساس خطر میكند. 2 ماه پیش
آگاهی از آخرین تحولات سواد سایبری با مراجعه با سایت پلیس فتا معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در رادیو گفتوگو ضمن تأكید بر افزایش آگاهی و سواد سایبری مردم در حوزه فضای مجازی گفت: مردم میتوانند به سایت پلیس فتا مراجعه كرده تا از آخرین تحولات در ارتباط با ارتقای سواد سایبری آگاه شوند. 3 ماه پیش
دلیل اجرایینشدن اسناد و قوانین در كشور؛ عدم اهتمام و اراده مدیران اجرایی به اجرای قوانین دبیر میز نام و نشانها و مناسبتهای فرهنگی شورایعالی انقلابفرهنگی در رادیو گفتوگو در بیان دلیل درست اجرانشدن اسناد و قوانین مصوب در كشور عنوان كرد: یكی از دلایلی كه اسناد و قوانین در دهههای گذشته در كشور بهخوبی اجرایی نشده این است كه مدیران اجرایی اهتمام و اراده اجرای آن قانون را نداشتهاند. 3 ماه پیش
آمریكا با تمام قدرت روایتسازی میكند/ دیپلماسی نباید معطل مذاكرات باشد عباس گلرو با بیان اینكه امروزه سازوكار نبرد، دفاع و رقابت با كشورها در عرصههایی تعریف شده كه ابزار اصلی آن رسانه است، گفت: به همین دلیل، طرف آمریكایی با تمام قدرت، هم در افكار عمومی خود و هم در افكار عمومی كل دنیا در حال حركت و روایتسازی است. 3 ماه پیش
ایران در میدان جنگ روایتها نیازمند رویكردی فعال و هوشمندانه است داریوش صفرنژاد با بیان اینكه ایران باید در این میدان بهصورت فعال و هوشمندانه عمل كند، تأكید كرد: صرفاً واكنشگر بودن كافی نیست و باید با استفاده از تمام ظرفیتهای رسانهای و دیپلماسی عمومی، روایت دقیق و مبتنی بر واقعیت از مواضع، اهداف و دستاوردهای كشور ارائه شود. 3 ماه پیش
وجود یك پیوست رسانهای قوی در ایران حول محور مذاكرات ضروری است محمودرضا كبیری یگانه با تصریح بر وجود پیوست رسانهای قوی در تیم ترامپ، تأكید كرد: ما نیز باید یك پیوست رسانهای بسیار جدی در گفتگوها و مذاكراتی كه پی میگیریم، داشته باشیم تا منفعلانه نسبت به شرایط برخورد نكنیم. 3 ماه پیش
چگونه پیامك كلاهبرداری را تشخیص دهیم؟! معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا مشخصه تمام پیامكهای كلاهبرداری را ارسال از طریق سرشماره شخصی عنوان كرد و افزود: وقتی شگرد مجرمانه پیچیدهتر میشود، یعنی آگاهی مردم نیز افزایشیافته است. 3 ماه پیش
رسانههای غربی؛ بازوی جنگ روانی آمریكا در حین مذاكرات هستهای محمد قادری از تكرار مداوم روایتهای جعلی در شبكههای اجتماعی، رسانههای عمومی و رسانههای پرمخاطب تلویزیونی غربی درباره مذاكرات گفت و اشاره كرد: این رسانهها به نقل از كارشناسان و منابع، گاهی بدون نام، گزارههای غیرواقعی را القا میكنند. 3 ماه پیش
بحث و جدل درون شبكههای اجتماعی ناشی از كمبود سواد رسانهای مدیرمسئول پایگاه خبری فردا رسانه گفت: در حال حاضر تمام بحث و جدلی كه در شبكه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام دیده میشود ناشی از كمبود سواد رسانهای و برخی عوامل زمینهای مانند تعصبات سیاسی و مذهبی است. 3 ماه پیش
آموزش، قانونگذاری و فرهنگسازی لازمه ورود نسل جدید به فضای مجازی عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در رادیو گفتوگو بیان كرد: موضوع فضای مجازی و شبكههای اجتماعی نیاز به قانونگذاری، آموزش و فرهنگسازی دارد و نسل جدید را باید با آمادگی بیشتری وارد این عرصه كرد تا آسیب كمتری را متحمل شوند. 3 ماه پیش
فریب وامهای فوری را نخورید معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا نسبت به تبلیغات وامهای فوری در فضای مجازی هشدار داد و تأكید كرد مردم قبل از هر كلیك در اینترنت، نسبت به عواقب آن بیندیشند. 3 ماه پیش
ضرورت تشكیل سیستم قضایی و پلیس ویژه هوش مصنوعی مدیر مركز نوآوری ایران هایتك گفت: همانطور كه دادگاه جرائم رایانهای و محكومیت مجرمان وجود دارد باید یك سیستم قضایی و پلیس مختص هوش مصنوعی نیز داشته باشیم تا اگر به آبروی فردی آسیب رسید امكان ارزیابی خسارت وجود داشته باشد. 3 ماه پیش
ضرورت ترویج فرهنگ استفاده مسئولانه از ابزارهای دیجیتال معاون آموزش انجمن سواد رسانهای ایران در رادیو گفتوگو بر ضرورت ترویج فرهنگ استفاده مسئولانه از ابزارهای دیجیتال تأكید كرد. 3 ماه پیش
كاربران مراقب تبلیغات فریبنده كاهش وزن سریع باشند خوانساری با تصریح بر اینكه سبك زندگی دیجیتالی، مخاطب را كمحوصله كرده گفت: رسانهها این موضوع را میدانند و از همین موضوع برای تبلیغات لاغری استفاده میكنند. 3 ماه پیش
كاربران اطلاعات شخصی را در اختیار هوش مصنوعی قرار ندهند معاون آموزش انجمن سواد رسانهای تأكید كرد: كاربران نباید اطلاعات شخصی مانند شمارهحساب، كد ملی، تلفن و آدرس منزل را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهند؛ چون هوش مصنوعی به نیروی تعیینكننده در سبك زندگی تبدیل شده است. 3 ماه پیش
خطر سرقت هویت و پروفایلسازی در كمین كاربران فضای مجازی الهه خوانساری اظهار كرد: اگر اطلاعات ما در اختیار دیگران قرار گیرد در خوشبینانهترین حالت ممكن میتواند برای تبلیغات هدفمند و پروفایلسازیهای رفتاری و سرقت هویت، استفاده شود. 3 ماه پیش
دنبالكردن اخبار زرد، الگوی زندگی كاربران را تغییر میدهد خوانساری تغییر الگوهای زندگی افراد را از اولین و مهمترین تأثیر اخبار داغ و شبكههای اجتماعی بر سبك زندگی افراد دانست و گفت: اخبار داغ به افزایش احساس نارضایتی افراد نسبت به زندگی دامن میزند. 3 ماه پیش
سواد رسانهای به تشخیص ساختگی بودن پیامها كمك میكند كارشناس رسانه با تأكید بر اینكه ساختگی بودن پیام الزاماً به معنای دروغ بودن آن نیست؛ اما بحث مهندسی پیام مطرح است گفت: سواد رسانهای كمك میكند به ساختگی بودن پیام پی ببریم. 3 ماه پیش
آموزش سواد رسانهای برای خریدكردن یك ضرورت است كارشناس رسانه از ضرورت سواد رسانهای حتی در امر خریدكردن سخن گفت و اظهار كرد: خرید آنلاین جزو مزایای دنیای مدرن امروزی است؛ اما برای خرید هر چیزی باید ارزشهای فرهنگی را نیز رعایت كنیم. 4 ماه پیش
مدیریت زمان جلوی اعتیاد رسانهای را میگیرد نیره آزادی آموزش مدیریت زمان به كودكان را ضروری دانست و گفت: مدیریت زمان برای استفاده از شبكههای اجتماعی از اعتیاد رسانهای و تلفشدن وقت جلوگیری میكند. 4 ماه پیش