نقد مقدمه تحول علومانسانی است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی بر این باور است، نقد مقدمه تحول علومانسانی است كه بدونِ این جریان، نمیتوان از تحول علومانسانی سخن گفت. 1404/02/20
مطهری فرزند زمانه خود بود استاد دانشگاه علامه در مصاحبه با رادیو گفتوگو، شهید مطهری را فرزند زمانه خود و در تمام عرصهها دغدغهمند معرفی كرد. 1404/02/12
عطار بر ستیغ ادبیات عرفانی جهان میدرخشد استاد دانشگاه و پژوهشگر عرفان و فلسفه آثار عطار را الماسهایی دانست كه بر ستیغ ادبیات معنوی و عرفانی جهان تجلی دارد. 1404/02/09
جامعه مطلوب در بستر علومانسانی شكل میگیرد عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تاكید كرد بهرهمندی از علومانسانی موجب حركت جامعه به سمت همه مطلوبیتها خواهد شد. 1404/01/23
چرا فلسفه به دریچه تجارت جهانی راه ندارد؟ پژوهشگر حوزه فلسفه گفت: تكنولوژی و علم بر دیدگاه فیلسوف مسلمان ما حكمفرما نیست و بهراحتی نمیتوان با این دیدگاه وارد عرصه تجارت بینالملل شد. 1404/01/20
تدریس "منطق و فلسفه ایران" در واتیكان و غفلت متولیان امر عضو هیئتعلمی مؤسسه حكمت و فلسفه ایران با اشاره به تدریس بسیاری كتب منطق و فلسفه بزرگان ایرانی در واتیكان و هاروارد، از غفلت روشنفكران معاصر كشور نسبت به این گنجینهها انتقاد كرد. 1403/12/25
خواجهنصیر احیاگر تمدن ایرانی اسلامی بود استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خواجه یك تنه و در كنار برخی بزرگان، تلاش كرد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را حفظ كند. 1403/12/15
فلسفه از هوش مصنوعی برتر است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است فلسفه در مقایسه باهوش مصنوعی در مقام برتری است؛ چون فلسفه حاصل تجربه مستقیمِ ذهنی و اندیشه انسان بوده و هوش مصنوعی هم حاصلِ همان است. 1403/12/04
حكمت خواجهنصیر؛ پشتوانه فلسفیِ جمهوریاسلامی عضو هیئت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است فلسفه سیاسی موجب میشود مسائلِ جمهوری اسلامی شناسایی و طبقه بندی گردد و سپس بدان پاسخ میدهد و پشتونه آن باید حكمت متعالیهی فارابی و خواجه نصیر باشد. 1403/11/20
مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه برنامه رادیویی «سوفیا» 16 دی ماه به بررسی «مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه» می پردازد. 1403/11/16
شكاكیت و تفاوت آن با رویههای سوفسطایی رئیس دانشكده تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به لزومِ ارائه پاسخی مناسب و درخور به مقوله شكاكیت مطلق گفت: علامه طباطبایی (ره) تأكید دارند كسی كه دچار شكاكیت موضعی است، سوفسطایی نامیده نمیشود. 1403/11/13
منطق، خطاسنجِ اندیشه است بنیانگذار انجمن منطق معتقد است علمِ منطق، خطاسنجِ اندیشه است و اگر به كار برده شود، ما را در حیطه تفكر حفظ خواهد كرد و منجر میشود دچار اشتباهات و خطاهای شكلی نشویم. 1403/11/08
بومیسازی علومانسانی در كوتاهمدت ممكن نیست عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینكه علومانسانی حاصل اندیشه غربی است، بر لزوم وجه اسلامیسازیِ این علوم اشاره و تأكید كرد: نمیتوان توقع داشت مدلِ بومیِ این علوم ظرف چند سال حاصل شود. 1403/10/15
ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی برنامه رادیویی «سوفیا» 11 دی ماه به بررسی «ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی» می پردازد. 1403/10/11
پژوهش فلسفی باید برآمده از اصالت و نوآوری باشد پژوهشگر حوزه فلسفه معتقد است تا زمانی كه شاهد اصالت و نوآوری در زمینه پژوهش نباشیم، دست دانشجو و مخاطبین را با یكسری كتاب پر كردهایم كه افقی جدید پیشروی جامعه باز نخواهد كرد. 1403/10/03
حقوق بشر، ریشه در كرامت فطری انسان دارد پژوهشگر حوزه دموكراسی و حقوق بشر با اشاره به خوانش انقلاب اسلامی از كرامت فطری بر پایه حقوق بشر اسلامی گفت: كرامت ذاتی، مقید بر چارچوبهای فطرت است و میتوان از آن بهعنوان كرامت فطری یاد كرد. 1403/09/26