قرار نیست بانك ملی بدهی كلان بانك آینده را بپردازد كارشناس امور بانكی و اقتصادی با اشاره به وضعیت بانك آینده، اقدام بانك مركزی را اولین استفاده عملی از اختیارات گستردهای دانست و گفت: بدهی كلان بانك آینده توسط بانك ملی پرداخت نخواهد شد، بلكه از طریق فروش داراییهای خود بانك تسویه میشود. 1404/08/07
واگذاری بانك آینده مدیریت شده است /سپردههای مردم با همان سود قراردادی تضمین است ابراهیم درویشی ضمن تشریح فرآیند انحلال بانك آینده و واگذاری آن به بانك ملی، به مردم اطمینان داد: این جراحی اقتصادی تحت كنترل است و سپردههای آنها به همراه سودی كه طبق قرارداد قبلی تعیین شده، توسط بانك ملی تضمین و پرداخت خواهد شد. 1404/08/07
صادرات فلهای و نبود برند ملی، دلایل اصلی عدم انتفاع ایران از بازار جهانی زعفران فرشید منوچهری دلیل اصلی سود نبردن ایران از بازار جهانی زعفران را صادرات فلهای محصول دانست و گفت: موانعی چون قوانین بازگشت ارز، هزینههای بالای تبلیغات بینالمللی و نبود یك برند ملی شناختهشده، مانع از حركت به سمت بستهبندی خرد و فروش مستقیم به مصرفكننده نهایی شده است. 1404/08/07
مشكلات زعفران از مدیریت سنتی در مزرعه تا حلقههای مفقوده در صادرات محمدعلی رضایی با تشریح چالشهای زنجیره تولید تا صادرات زعفران، بیان كرد: مشكلات این محصول استراتژیك از نبود مدیریت و آموزش مدرن در سطح كشاورزی آغاز شده و باوجود حلقههای مفقوده در زنجیره تولید و موانع صادراتی مانند تعهدات ارزی و نبود حمایت دولتی، به عدم كسب ارزش افزوده واقعی ختم میشود. 1404/08/06
ضرورت وجود شبكه مدیریتی یكپارچه و هوشمند از دامدار تا مصرفكننده مسعود رسولی با تأكید بر ظرفیت بالای تولید داخلی، مشكل اصلی را نه در كمبود تولید، بلكه در عدم وجود یك شبكه مدیریتی یكپارچه و هوشمند از دامدار تا مصرفكننده دانست و تصریح كرد: حمایتهای ناقص دولت، تمام حلقههای این زنجیره را با چالش روبرو كرده است. 1404/08/05
ریشه بحران گوشت؛ تخصیص صفر نهاده و نادیدهگرفتن خشكسالی افشین صدر دادرس با انتقاد از سیاستهای وزارت جهاد كشاورزی و دیگر نهادهای مسئول، اظهار كرد: دلیل اصلی وضعیت فعلی، تصمیمات مدیریتی كاملاً اشتباه، تبعیضآمیز و بیتوجهی به هشدارهای كارشناسی است. 1404/08/05
بودجهریزی عملیاتی و حذف بودجه دستگاههای ناتوان، تكلیف قانونی است جبار كوچكینژاد در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با اشاره به اقدام برای كاهش بودجه دستگاههای ناكارآمد بیان كرد: این اقدام یك تصمیم جدید یا سلیقهای نیست، بلكه اجرای دقیق تكالیف قانونی است كه پیشتر در برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه به تصویب رسیده است. 1404/08/04
اصلاح بودجه دستگاههای ناكارآمد باید در اولویت قرار گیرد رحمان سعادت ضمن تأكید بر اینكه بودجه، آینه تمامنمای اقتصاد یك كشور است، گفت: كاهش بودجه دستگاههای ناكارآمد، هم یك اولویت اصلاحی و هم یك فوریت ناشی از شرایط تحریمی است، اما لزوم یك رویكرد تدریجی و علمی تأكید میشود. 1404/08/04
تولیدكننده نباید صادركننده باشد/ نیازمند شركتهای تخصصی صادرات هستیم محمدرضا غفراللهی با انتقاد شدید از ساختار فعلی تجارت كشور، تأكید كرد: یكی از دلایل اصلی ناكامی در صادرات، سوق دادن اشتباه تولیدكنندگان به سمت صادرات مستقیم است. 1404/07/30
سركوب نرخ ارز، بزرگترین جفا در حق صادرات است آرش علوی با نگاهی تاریخی، ریشه اصلی مشكلات صادرات را در سیاستهای ارزی دولتها طی 50 سال گذشته جستجو كرد و آن را بزرگترین جفا در حق این بخش دانست. 1404/07/30
خلأ قانونی در بازار خودرو نداریم/ ذینفعان مانع اجرای كامل قانون واردات خودرو هستند سلمان ذاكر ضمن دفاع از عملكرد مجلس یازدهم در قانونگذاری برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: مجلس با تصویب قوانین جامع مربوط به واردات خودروهای نو، كاركرده و هیبریدی، راه را برای ایجاد رقابت، بهبود كیفیت و كاهش قیمت باز كرده است، اما دولت در اجرای این قوانین كلیدی كوتاهی میكند و افراد ذینفوذ مانع اجرای آن میشوند. 1404/07/29
دولت مانع جدی رقابت و آزادسازی بازار خودرو است تقوامنش با اشاره به اینكه دولت به عنوان یكی از ذینفعان اصلی بازار خودرو عمل میكند، گفت: دولت با اتكا به درآمدهای قابل توجهی كه از تعرفهها و عوارض واردات خودرو به دست میآورد، نه تنها مانعی جدی در برابر آزادسازی بازار و ایجاد رقابت است، بلكه به طور غیررسمی به شریكی در قیمتگذاری و سود بردن از گرانی خودرو تبدیل شده است. 1404/07/29
تكنرخی شدن ارز فساد را از بین میبرد؛ پیشنیاز آن حمایت از اقشار كمدرآمد و تقویت بازار دوم است جعفر قادری تكنرخی شدن ارز را راهكاری كلیدی و قطعی برای ازبینبردن فساد، رانتجویی و دلالیهای ناشی از نظام چندنرخی دانست و تأكید كرد: این اقدام مهم بدون فراهمكردن مقدمات و بسترهای حمایتی لازم برای اقشار كمدرآمد جامعه از طریق یارانه نقدی یا نظام كوپنی، امكانپذیر نیست. 1404/07/28
دولت به تكلیف قانونی خود در واگذاری زمین عمل نمیكند/ اجرای كامل برنامه هفتم، قیمت مسكن را تا 50 درصد تعدیل میكند علیرضا نصاری عدم اجرای تكالیف قانونی توسط دولت، بهویژه در زمینه واگذاری زمین به مردم و اجرای دقیق قانون برنامه هفتم توسعه را از دلایل اصلی تداوم بحران مسكن دانست. 1404/07/28
راه حل بحران مسكن، مالیاتهای تنظیمی و رفع محدودیت عرضه است نه قیمتگذاری دستوری محمدصالح شكوهی با اشاره به اینكه بحران مسكن ریشه در تبدیل شدن زمین از یك كالای مصرفی به یك كالای سرمایهای و سوداگرانه دارد، گفت: راهكار خروج از این بحران نه در قیمتگذاری دستوری، بلكه در دو اقدام همزمان یعنی استفاده از ابزارهای مالیاتی مؤثر برای مقابله با سوداگری و احتكار و رفع محدودیتهای عرضه زمین برای شكستن قیمتها است. 1404/07/28
تكنرخی شدن ارز به شكل دستوری و هیجانی، فاجعه آمیز است حسن خسروی ضمن تأكید بر اینكه تكنرخی شدن ارز یك امر مسلم و لازمالاجراست، هشدار داد: این اقدام بدون درمان ریشهای اقتصاد بیمار كشور و تنها به صورت دستوری، هیجانی و سلیقهای، میتواند فاجعهآمیز باشد. 1404/07/27