صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

بیاتیان با تأکید بر اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی سازی پیش برود گفت: ایران خودرو و سایپا را باید از دولت بگیریم تا مردم مجبور نباشند هر خودروی بی کیفیت وبدون خدمات پس از فروش را خریداری کنند.

برنامه "مناظره اقتصادی" رادیو گفت و گو پیرامون موضوع افزایش قیمت خودرو، بایدها و نبایدها و با حضور مهندس سعید بیاتیان کارشناس حوزه صنعت و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

نماینده سابق مجلس در ابتدای مطلب اظهار کرد: در دوره قبلی مجلس، قاطبه اعضای کمیسیون صنایع و معادن با قطعه سازان و خودروسازان متفق القول بودیم که قیمت باید در حاشیه بازار تعیین شود که امروز هم همین نظر را داریم.

بیاتیان افزود: ما واردات خودرو را ممنوع کردیم و در کنار آن، قیمت ارز جهش 4 تا 5 برابری پیدا کرد. الان در بدترین شرایط و وضعیت بحرانی می گوییم قیمت باید 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار باشد و این منطقی نیست. ما به قطعه ساز و خودروساز حق می دهیم اما مصرف کننده چه گناهی کرده است؟ مگر حقوق کارمندان و کارگران با دلار محاسبه می شود که قیمت را با دلار تعیین کنیم؟

کارشناس حوزه صنعت در مصاحبه با رادیو گفت وگو خاطرنشان کرد: شاید این کار در کوتاه مدت به نفع خودروسازان باشد اما در دراز مدت صنعت خودروسازی ما را زمین خواهد زد. البته اینکه واردات خودروهای خارجی را با تعرفه 40 درصد مجاز اعلام کنیم هم کار عاقلانه ای نیست.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حال حاضر در یک نابسامانی و هرج و مرجی به سر می بریم که وزارت صنایع، سازمان حمایت، شورای رقابت، دولت و رئیس جمهور خود را صاحب این قصه نمی دانند. افزایش قیمت ها مورد تأیید هیچ سازمانی نیست و فقط این خودروسازان هستند اعلام می کنند.

بیاتیان گفت: اگر دولت و مجموعه حاکمیت، فضای فعلی را مدیریت نکنند وضعیتی را که سال گذشته در موسسات مالی و بانک ها دیدیم امسال در خودروسازی خواهیم دید که مردم در شرکت های داخلی ثبت نام کرده اند و در شب عید به پول خود نرسیده اند.

وی ادامه داد: بسیاری از اقتصاددانان اعلام کرده اند که تحریم ها کمتر از 20 درصد بر قیمت ها تأثیرگذار هستند. ضمن اینکه 90 درصد برخی از خودروهای ما ساخت داخل است و افزایش قیمت آنها ربطی به تحریم ها ندارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خودروسازی ما باید به سمت خصوصی سازی پیش برود به رادیو گفت وگو گفت: ایران خودرو و سایپا را باید از دولت بگیریم و فضا را رقابتی کنیم تا مردم مجبور نباشند هر خودروی بی کیفیت و بدون خدمات پس از فروش را خریداری کنند. قوای سه گانه و بخش خصوصی باید به اتفاق نظر برسند و خودروسازی را ساماندهی کنند.


مرتبط با این خبر

  • وضعیت منابع آبی کشور فوق بحرانی است

  • لزوم استفاده از روشهای کشت هوشمند برای مدیریت منابع آبی

  • بارندگی از سال جدید وارد فاز جدیدی می شود/ خشکسالی در کار نیست

  • اما و اگرهای طرح استانی شدن پرداخت یارانه ها

  • آب در ایران باید ملی اعلام شود

  • رویکرد بازاری به آموزش آسیب زننده است

  • مناظره اجتماعی به دنبال عامل اصلی هدر رفت منابع آبی

  • بحران امنیت غذایی در سیستان و بلوچستان/ دامداری در این منطقه به صفر رسیده است

  • کتب کمک آموزشی، دانش آموز را وارد رقابت کاذب می کند

  • لزوم ایجاد تشکل های مردمی برای رفع بحران کم آبی