صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه گفت: ما باید از ظرفیت های هنری مانند موسیقی اصیل و فاخر و هماهنگ با ذائقه مردم استفاده کنیم تا مصرف فرهنگی جامعه افزایش یابد.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع سرانه فعالیت و مصرف فرهنگی ایرانی ها، آسیب ها و چالش ها و با حضور امیررضا اصنافی عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی روانه آنتن شد.

عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری در ابتدای این برنامه اظهار داشت: فرهنگ مقوله ای است که می تواند شاخص توسعه یافتگی و رفتار تمدنی برای افراد جامعه محسوب شود.

اصنافی افزود: هر کسی در هر موقعیت و جایگاهی در جامعه مسئولیت هایی دارد که در چارچوب فرهنگ مطرح می شود. به همین خاطر در حوزه فرهنگ نمی توان انتظار داشت که عده ای از افراد جامعه فقط تولیدکننده و عده ای مصرف کننده باشند.

وی ادامه داد: هر یک از ما با توجه به مسئولیتی که داریم می توانیم فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم که منجر به تعالی جامعه شود. زمانی می توانیم در زمینه مصرف فرهنگی فعالیت کنیم که از مشخصات فرهنگ آگاه باشیم.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: لازمه تولید محصول و کالای فرهنگی، شناخت نیازهای فرهنگی جامعه است. وقتی ما صرفاً به مثابه تهیه یک رزومه کاری به تولید نگاه می کنیم از کیفیت و اثرگذاری آن بر ساختار فکری و رفتاری مردم غافل می شویم.

اصنافی بیان کرد: به عنوان مثال یکی از شاخصه های فرهنگ، مطالعه است. زمانی می توان ادعای افزایش سرانه مطالعه و مراجعه مردم به کتابخانه ها را کرد که نویسندگان بر اساس ذائقه، سلیقه و نیاز روز جامعه تولیدات فرهنگی کنند و از طرفی کتابخانه های عمومی و نهادهای فرهنگی بر اساس تغییرات روز حرکت نمایند.

عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: تولیدات فرهنگی در جامعه بدون توجه به ذائقه و سلیقه مردم بی اثر است. زیرا جوامع دیگر پیوسته در حال تولید تفکرات زیاد هستند و می توانند جذابیت بیشتری برای مردم ما داشته باشند.

وی همچنین به نقش خلاقیت در کیفیت و کمیت تولیدات فرهنگی مطرح کرد: انگیزه دهی به افراد خلاقی که مایل به تولید یک محصول فرهنگی و حمایت از آنها در توسعه فرهنگ کشور بسیار موثر و حائز اهمیت است.

اصنافی با اشاره به راه برون رفت از وضعیت نامطلوب سرانه مصرف فرهنگی در ایران گفت: انجمن های علمی، مدارس، معلمان می توانند به شناسایی افراد خلاق و بااستعداد، نهادینه کردن فعالیت فرهنگی در افراد از سنین کودکی و تولید محصولات فرهنگی کمک زیادی کنند.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در خاتمه تأکید کرد: ما باید از ظرفیت های هنری مانند موسیقی اصیل و فاخر و هماهنگ با ذائقه مردم استفاده کنیم تا مصرف فرهنگی جامعه افزایش یابد.

مرتبط با این خبر

  • کتاب سازی شغل سالمی نیست/ دولت برای اشتغال جوانان چاره اندیشی کند

  • مجوزهای بی رویه نشر؛ زمینه ساز جرم کتاب سازی در بازار

  • بی هویت شدن شهرها نتیجه شهرک سازی های بی رویه

  • اصلاح شوراهای شهرداری ها به زودی در دستور کار مجلس

  • نقش مثبت پلازاهای شهری در کاهش جرایم اجتماعی

  • پاتوق های شهری کارکرد فرهنگی خود را از دست داده اند

  • فرش دستبافت ایرانی به تشریفات مجلس راه یابد

  • فرش های مدرن از هویت فرش اصیل ایرانی بی بهره اند

  • مردم سالی یک متر فرش دستبافت ایرانی بخرند

  • در دور بعدی مجلس از افراد متخصص استفاده می شود