صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه باید از دانشجویان برای خدمت به کشور استفاده کرد، گفت: درصد زیادی از دانشجویان دکترا پس از فارغ التحصیلی جز عضو هیئت علمی شدن، شاید نتوانند کار خاص دیگری انجام دهند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیوگفت و گو با موضوع روز دانشجو و با حضور دکتر اقبال شاکری استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر کبیر روانه آنتن شد.

اقبال شاکری در آغاز با بیان اینکه ویژگی دانشجو حریت، آزادگی و عدالت طلبی است، گفت: دانشجویان موضوعاتی از این حیث را به شدت دنبال می کنند و در طول چهار دهه ای که در دانشگاه حضور دارم، این صفت را به صورت مشترک در بین همه دانشجویان می بینم و این موضوع سبب شده دانشجویان به شدت مطالبه گر باشند و سعی می کنند شرایط را به سمت بهبود ببرند و این موضوعات همیشه استمرار داشته است.

وی افزود: سرعت و چالاکی و چابکی دانشجویان حال حاضر خیلی بیشتر از گذشته است و به مدد رسانه ها و فضای اینترنت اطلاعات به سرعت انتقال پیدا می کند اما در گذشته عمق کارها نیز بیشتر بود زیرا برای طرح یک موضوع باید مطالعات گسترده ای صورت می گرفت. امروز گستردگی فعالیت دانشجویی زیاد شده است یعنی در گروه های عدالت خواه و مبارز تعداد زیادی از دانشجویان را در بر نمی گرفت اما امروز آگاهی بیشتر شده و بنابراین عرصه فعالیت دانشجوها نیز افزایش پیدا کرده است.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه باید از دانشجویان برای خدمت به کشور استفاده کرد، گفت: وقتی دانشجوی دکترا در رشته ای مانند عمران و یا رشته های دیگر فارغ التحصیل می شود، طبیعتا باید به کشور خدمت مهمی ارائه دهد اما درصد زیادی از این دانشجویان جز عضو هیئت علمی شدن، شاید نتوانند کار خاص دیگری انجام دهند در حالی که باید کاری کنیم، این افراد جذب محیط علمی شوند و در مرزهای دانش حرکت کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان باید پس از فارغ التحصیلی نیازهای صنعت را بشناسند و آن ها را رفع کنند اما این اتفاق کمتر در کشور رخ می دهد. این موضوع سبب شده دانشگاه های نسل چهار کشور به سمت موضوعات جدید رفته اند و به جای محفوظات و اضافه کردن اطلاعات بسیار زیاد ولی فاقد کارکرد عملی به سمت مهارت رفته اند. متاسفانه در کشور فقط به پزشکی و مهندسی برای ایجاد مهارت در دانشجویان توجه می کنیم و در رشته های دیگر این توجه وجود ندارد در حالی که اگر در این رشته ها نیز توانمندی های کارآفرینی و نوآوری را اعمال کنیم، می توانیم اشتغالزایی زیادی را ایجاد کنیم.

مرتبط با این خبر

  • برای رسیدن به الگوی پیشرفت باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم

  • تکیه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید بر فناوری باشد

  • نقشه علمی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید بر مبنای فناوری باشد

  • چشم انداز پیشرفت باید با مزیت ها و امکانات کشور تطابق داشته باشد

  • نقشه راه رهبری برای تولید علم و فناوری، توسعه و پیشرفت

  • ضرورت کمرنگ شدن دولت در دیپلماسی علم و فناوری

  • دیپلماسی علم و فناوری لزوما صادرات و واردات محصول نیست

  • ابلاغ سند جامع روابط علمی بین المللی ایران به نهادهای مسئول از اردیبهشت ماه 97

  • توجه به مزیت محصولات علمی به جای دیپلماسی علمی

  • چالش‌های دیپلماسی علم و فناوری در کشور و راهکارهای توسعه آن