display result search
یك عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: اگر انقلاب اسلامی با نگاه خودش بگیرد، آن وقت جریانی در منطقه تقویت میشود كه حزب الله لبنان نام میگیرد. حال سوال این است آیا از دل اسلام اجتماعی حزبالله لبنان تولید میشود؟ خیر
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع(جنگ نرم و ترویج روایتهای بدیل از اسلام، ایده اسلام اجتماعی بمثابه عدول از اسلام سیاسی و ترویج اسلام لیبرال) با حضور دكترمهدی اقراریان، عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شبكه رادیوگفتوگو شد.
مهدی اقراریان در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: اسلام اجتماعی از كجا متولد میشود و مخاطبان آن چه كسانی هستند؟ در پاسخ باید گفت شاید در جامعه كسانی باشند كه اصلا اعتقادی به دین نداشته باشند، این افراد مخاطبان اسلام اجتماعی نیستند، اتفاقا جامعهای دینداران مخاطب اسلام اجتماعی هستند، یعنی باید بدیلی وجود داشته باشد برای آن كسی كه نماز میخواند و روزه میگیرد. اما كجا با چالش مواجه میشود؟
وی افزود: اسلام اجتماعی، موضوعی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اتفاقا یكی از مفاهیمی كه طی این سالها مطرح شده، بحث جهاد است. حال باید دید تكلیف اسلام اجتماعی با جهاد چیست؟ در این میان نكتهای كه مطرح میشود، اگر قرار باشد كه احكام در جامعه جاری شود،حكومت و حاكمیت حاضر به جاری شدن احكام نشد، آن زمان چه كسی میخواهد حدود را اجرا كند؟ آن كسی كه قرار است حدود را اجرا كند، چه محلی از اعراب برای اجرای حدود دارد و با چه اذن، اجازه و جایگاهی؟
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وقتی درباره این موضوع با دیده جنگ نرم صحبت میكنیم، باید به این نكته توجه كنیم كه ریشه این داستان از كجا به وجود آمده است؟ برای روشن شدن موضوع مثالی از عراق میزنیم كه اینجا قابل تعمیم است؛ در حال حاضر جریاناتی در عراق هست، از جمله در نجف كه در مساله انتخابات آنهایی كه پیرو آن جریانها هستند، در انتخابات شركت نمیكنند و نمایندهای نیز در پارلمان عراق ندارند. حال فارغ از اینك اسم اسلامی كه این جریان دارند، چیست؟ اگرچه معروف به جریان خاصی هستند، اما نگاه آنها به اسلام اجتماعی بسیار نزدیك است.
مهدی اقراریان گفت: اتفاقا برخی از این جریانها با عَلم حفظ دین و با این بهانه كه دین آسیب نبیند و عرصه سیاست، عرصه بسیار كثیفی است و دین نباید وارد عرصه سیاسی شود، دین در حد اجتماع و اخلاقیات بماند. اما امام خمینی(ره) اسلام ناب را مطرح میكند و اسلام آمریكایی را ترد. حتی در صیفحه تعابیری از برخی روحانیون مطرح كرد و میگوید در حوزه جریانی از آخوندها نام میبرد كه من نمیخواهم آن اصطلاح را مطرح كنم اما جریانی كه تعریف مزینی از اسلام دارد، به اصطلاح دست و پای اسلام را زده و چیزی درست كرده و آنرا ارائه میكند، با نامهایی مانند اسلام اجتماعی، اسلام اعتدالی و غیره. در واقع اصلا دعوا بر سر لفظ و اصطلاح نیست.
وی افزود: اسلامی كه امامخمینی از آن صحبت میكند؛ اسلام اجتماعی و اعتدالی است و همه ابعاد اسلام را در برمیگیرد، دعوا بر سر این است كه برخی تلاش میكنند بخشی از اجزای اسلام را خارج كنند، زیرا امروز انقلاب اسلامی و حكومت جمهوری اسلامی با منافع جریانی در دنیا تضاد است و باید در میان آنهایی كه از انقلاب اسلامی حمایت میكنند، یارگیری كرد. اگرچه ممكن است بگویند كه در تركیه نیز نوعی اسلام سیاسی جریان دارد كه حكومت در دست آنهاست. چرا آمریكا و ابرقدرتها با این نوع جریان درگیر نیستند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: اما در تركیه نیز برخی از جریانها نیز به اسلام اجتماعی معتقد هستند، مانند جریان فتحالله گولن. اگرچه در جامعه تركیه با آن سابقه عثمانیگری قرائت دیگری از اسلام مورد توجه قرار میدهد، نسبت به آن قرائتی از اسلام كه در عراق جریان دارد. اما جریان فتحالله گولن در دامن آمریكاییها رشد میكند و دعوای اردوغان با آمریكاییها بر سر این موضوع بود كه گولن را آمریكاییها درست كردند همانطور كه در ایران بابیت و وهابیت به راه انداختند. این رویكرد نشان میدهد كه اسلام اجتماعی ریشه در سرویسهای غربی دارد، لذا وقتی از اسلام اجتماعی صحبت میكنیم در لایههایی با اسلام انحرافی مواجه هستیم، اسلام انحرافی به این معنا كه اسلام دارای نواقصی است كه ابزارهای لازم برای تحقق اهداف اسلامی را با خودش همراه ندارد و این نكته اساسی است كه باید به آن توجه كرد، زیرا اگر انقلاب اسلامی با نگاه خودش بگیرد، آن وقت جریانی در منطقه تقویت میشود كه حزب الله لبنان نام میگیرد. حال سوال این است آیا از دل اسلام اجتماعی حزبالله لبنان تولید میشود؟ خیر